Bercuti Di Ipoh, Taiping dan Lumut

Okay pada 14 March 2016 genap setahun kami berkahwin. setelah dengan susah payah hendak daptakan anak akhir nye dapatkan la jugak si sophea ni.

okay nak story la perjalanan kami anak beranak kan.

IPOH - Day 1

Booking hotel through agoda. Masa itu kami stay dekat Golden Roof Hotel Ipoh. satu malam rm 88 mcm tu. mmg murah dan puas hati derhhh.

Perjalanan bermula pada hari isnin. Pagi2 kami dah berambus ke taiping . Aim kami untuk sarapan kat Restoran New Hollywood. tengok2 waze kedai tutup la pulak isnin harap jadah punye kedai. tapi bila sampai sana kedai dia buka la pulak. kata nye sebab cuti sekolah kan.

Sarapan - New Hollywood
New Hollywood

Jangan risau restoran ni halal dan vendor2 dia semua jual makanan halal. Konsep yang takde kat KL teringin la jugak buka bisnes macam ni. panggil peniaga cina kan jual makanan. Muhibah abis,

Antara yang peymes la kat sana ye. Abang sempat la jugak try telor goyang dia. 1 set ada 2 roti dan 2 telur. sedap tu. kena pulak dengan kopi cawan klasik dia. umphhhh.

Ni la dia roti bakar dia. Tak berapa nak bakar. ramai orang masa tu

Video goyang telur satu kali. apa2 roger

Bapak punye ramai. Kami bawak sophea masa tu. orang kesian bagi tempat duduk
dengar cerita ada lagi macam2 menarik kat cni. korang cuba la sendiri ye.

apa yang kami makan yong tau foo goreng, 1 set roti bakar , kopi panas, nescafe = RM 11.50 .jangan tanya berapa harga setiap makanan aku tak nak ambek tahu, korang kira2 la sendiri.

Bandar Ipoh

Malang nasib kami pergi tu panas nak mampos sampai kan baju2 basah macam masuk mesin basuh. masa tu memang cuaca agak panas. misi kami mecari mural2 sekitar Ipoh. waze Old Town White Coffe Ipoh Padang.

7 mural yang wajib dilawati di sekitar cafe Old Town White Coffee cawangan Ipoh Padang. Hummingbird, Old Uncle With White Coffee, Paper Plane, Girl With Stool and Bird Cage, Kopi-0, Trishaw dan Evolution adalah nama yang diberi untuk kesemua lukisan mural yang dilukis oleh pelukis terkenal Ernest Zacharevic

Tapi kami tak la cari semua mural. kau pikir dengan dukung sophea lagi aku nak ambek gambar,mampos dik.

map dia. korang boleh save  la sebagai rujukan

antara mural yang ada

baby nenas terbaik. manis + sejuk

Gambar lepas lap peluh di dahi

Abis jalan2 semua kami pergi pulak di Gunung Lang. Tiada ticket untuk memasuki taman ni. Free parking cuma kena bayar sape feeling2 nak naik boat tu.

Gunung Lang

Gunung Lang merupakan air terjun buatan. dan mempunyai view yang gojess. tak ramai pown orang datang masa tengah hari buta. kami je yang noob datang panas2 terik.

maveles View dia

Amacam korang kat luar sana ketar kan lutut.Mmang puas hati. Naik boat rm 3 sahaja dewasa. Dia pusing2 la dalam 10 minit. drop korang kat pulau mana ntah. 30 minit kemudian ambek balik. dengan makanan dan minuman takde memang cilaka, bawak air sentiasa dan food2 ye.

Makan Tengah Hari - Nasi Vangeyy

Antara Tempat makan yang padat dan ramai orang. susah nak parking dan ramai orang, kena sabar. dari segi harga okay la ye,dah kata nasi kandar kan. kena la kau kalau bedal banyak2 lauk.

Ibu nye sibuk mencari lauk yang sedap2

Sophea nak jugak ibu

Selesai meantak kami pown check in di Hotel Golden Roof. Bapak penat weyhh.

Belanja cket selfie

Petang tu pulak kami pekena mee rebus RAMLI. Macam gini ha sedap dia. Patut cuba. kami melantak mee rebus special. ada ayam.

Harga murah rasa rm 6.50 kowt. lupa la.

okay selesai makan petang kami makan pulak di Nasi Lemak Ayam Kampung. Takde pilihan nak pergi restoran tasik raban tutup pulak isnin. kecewa la ciall.

Nasi lemak ayam kampung makanan nye agak mahal. 2 orang makan masa tu rm 33. sup ayam kampiung size kecik sahaja dah rm 19.50. cilakak mahal. jangan la pergi sana kalau kau orang nye bajet2 macam kami.

Overall trip di IPOH

penginapan 10/10
Makanan 7/10
tempat di lawati banyak

Taiping - Hari ke 2

Pagi2 kami tewas tertido sampai tengah hari. bergerak ke taiping. sampai disana mcm biasa cari makan la kan. Untuk makanan tengah hari abg terjah RAMPAI SELERA TAIPING

orang ramia kat cni. banyak pilihan makanan. cina + melayu bergabung

Popiah 70sen murahh

nasi campur ikan, sayur ,rm 5 shaja

Okay selesai makan tengaha hari kami pergi pulak ke Zoo Taiping, Tiket masuk hari  biasa rm 16 sahaja untuk dewasa.

nasib tak sebelahi kami hujan la pulak masa tu. damnnnnn. tak dapat tengok binatang mengawan.
bini nangis zoo hujan. sokay sayang,muahh cikedd

abg bagi ciuman ea, dah2 jgn nangis

Mana binatag semua. masa hujan semua sorok2

belanja satu gambar dengan orang hutan

Selesai jalan2 di zoo taiping kami pergi pulak jalan2 untuk makan petang. sampai ke kamunting tu. nak cari sate sebatang 40sen. jumpa la jugak ha.

borong terus 20 batang
berdekatan dengan petronas.

Sate dah banyak dalam keta pergi hirup udara segar di taman Taiping. Menawan betul tempat dia.

Okay selesai makan sate dan bergmbar kami check in la di hotel Golden Roof Taiping la pulak,

Makan malam kami semesti nte di medan selera bomba la kan.kami pilih kedai yamg pertama tu. ada jual set2 bagai.

balik hotel ada la kejutan untuk istero\i tercinta, dah setahun kan berkahwin. anak pun dah ada sorang

sophea buat terkejut

Overall Trip Taiping

Penginapan 10/10
Makanan 9/10
Banyak lagi tempat boleh jalan2 time malam. contoh nye gerbang Malam. patut la pergi

Lumut - Hari ke 3

Di lumut kami balik hari sahaja. saja melawat akak di manjung. kami sempat la mandi pantai di Teluk Batik. happy ending. penat abg tulis blog ni.bye2 semua

Bye.

Berminat Untuk Sertai BUTIK VENDOR kami (@scarf_station)

boleh ws 017 632 9178

1. Terima kasih atas info. Untuk lebih mudah, boleh cuba tempah tiket bas awal di http://www.malaysiabus.com. Tiket KTM/ETS juga boleh ditempah secara online!